söndag 10 april 2016

Första delen färdig!

Första delen av min BMX Dokumentär är nu färdig!
Det har varit en mycket längre resa än vad som först var tänkt.
Jag har under en längre period försökt få fram pengar till en redigeringsdator, jag insåg vid något tillfälle i början av förra året att den bästa lösningen nog skulle vara att börja spara till en dator.

Dokumentär projektet började för att jag tycker att BMX racing förtjänar att synas mer och jag återkom hela tiden till frågan: Varför gör ingen en dokumentärfilm
Frågan ändras så småningom till varför gör inte JAG en dokumentärfilm om BMX?
Jag visste väldigt lite om att göra intervjuer eller om att filma eller om ljud för den delen, men varför inte lära sig? Jag började plugga på om allt ifrån vilka kameror jag borde använda (som skulle rymmas i min budget) till till ljussättning och ljud.
Jag märker nu när jag skulle sätta ihop materialet att mina senare intervjuer är klart bättre än mina första. Jag minns ångesten ibland när jag kom hem ifrån vissa intervjuer eftersom jag då ofta såg misstag som begåtts. Jag var inte heller förberedd på den byråkratiska biten när det kommer till musik och vilken snårig djungel det är.
För att göra allt enklare och minska mina kostnader så valde jag att gå ifrån tankar om att filmen på något vis skulle kunna tjäna in pengarna som jag lagt ut för resor och utrustning till att helt enkelt acceptera att mitt liv blir enklare om jag inte blandar in pengar alls.
Därför fick projektet övergå ifrån att vara ett filmprojekt till att bli en Youtube serie i flera delar.

Nu har jag tillsist fått råd med en dator och nu är första delen om 80-talet klar!





I filmen intervjuas följande personer:

Stefan Ekwall: Del ägare av TWS butiken, var även med och grundade BMX förbundet innan Cykelförbundet var villiga att låta BMX vara med.
Andreas Nyberg: En av Sveriges första riktiga BMX profiler.
Tommy "Crosstompa" Johanson: En Cykellegend som kanske är mest känd som Downhill cyklist.
Jens Bondesson: En av 80-talets främsta BMX talanger.
Johan Edman: En av Sveriges främsta BMX cyklister genom tiderna.

Dom flesta kommer även figurera i nästa dokumentär som handlar om 90-talet.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar