söndag 31 augusti 2014

E.T

En film om BMX skulle inte vara komplett utan E.T, tyvärr är hen inte tillgänglig så jag bestämde mig för att göra en egen i Jackofoam cellplast. Jackofoam säljas i byggvaruhus brukar vanligtvis användas som isolering, men fungerar även utmärkt att skulptera i. Tänkte att jag skulle visa processen lite grann: 

Jag började med att kapa upp skivorna i mindre bitar med en vanlig handsåg.

 Limmar ihop bitarna, den stora är till kroppen och den lilla till huvudet.

När limmet torkat började jag karva med en mattkniv 

Ett par timmars slipande senare så börjar det likna nått...
(Om ni undrar om den bruna tonen på näsan så kommer det ifrån en liten olycka med kniven)
När jag är är hyfsat nöjd penslas hela ytan med en blandning av vanligt vitt trälim och vatten, vilket gör att det blir en hårdare yta. När lim/vatten blandningen torkat fyller jag eventuella porer med vanligt väggspackel och slipar igen till jag blir nöjd med ytan.  

 Jag kapade till kroppen på samma sätt och testar passformen i plastbacken som inhandlats.

Jag spenderade en lördagkväll med att måla huvudet, jag använder vanlig vattenbaserad akrylfärg eftersom andra färger kan få för sig att äta cellplasten.

 Då var E.T klar för filminspelning...




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar