söndag 10 augusti 2014

Go Gadget Go!

I brist på filmande så har jag tagit tillvara på tiden och byggt fler gadgets!
Mitt senaste bygge är en handhållen kamerastabilisering för en Gopro kamera.
Tanken är att den ska stabilisera kameran när man går med den, och för att åstadkomma det så använder jag två borstlösa motorer och ett styrkort som automatisk alltid håller kameran i samma vinkel i två axlar.
För att se vad jag filmar använder jag en liten LCD skärm som är kopplad till kameran.

Det stora lila är ett onödigt stort Li-po batteri som driver LCD skärm och kamera stabilisering.



Jag ska snygga till sladdarna lite nu när jag vet att allt fungerar...

Jag gjorde en liten snabb provfilmning hemma, som man kan se så tar den bort nästan alla skakningar ifrån promenaden förutom sidledes rörelser eftersom den inte har någon 3-axel motor som tar bort dom.
Filmen är helt obearbetad och skulle ganska enkelt kunna jämnas ut mer i videoredigeringsprogrammet.
Jag använde Gopro1 till filmen och testerna, men senare kommer nog Gopro3 användas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar